למה צריך בנייה ירוקה?

בניה ירוקה, שמכונה גם בניה בת קיימא, מייצגת בארץ ובעולם גישה שלמה של תכנון, בנייה ותפעול בניינים במטרה לחסוך אנרגיה. בין היתר, בעזרת השיטה ניתן לחסוך מים וחומרי גלם ולהימנע מפגיעה במשאבים מתכלים ובאיכות הסביבה. כתוצאה מכך, אדריכלות ירוקה זוכה כיום להצלחה גם בבתים פרטיים וגם בפרויקטים מסחריים וציבוריים.
התפקיד של יועץ בנייה ירוקה הוא קודם כל לבדוק איך ניתן ליצור סביבת שהייה ובריאות על ידי שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובחומרים ממוחזרים. במקביל, התפקיד שלו הוא לתכנן בית ירוק או כל מבנה אחר באופן שיאפשר חיסכון באנרגיה. בטווח הרחוק יותר, התשובה לשאלה איך בונים בנייה ירוקה תהיה קשורה לתפעול ולתחזוקה.

בניה ירוקה מהי בפועל?

בנייה ירוקה בישראל מתאפיינת במספר תכונות. קודם כל, יש לקחת בחשבון שלצד עקרונות הבניה הירוקה כפי שהם קיימים בעולם יש גם תקן לבניה ירוקה שהוא של המשרד להגנת הסביבה ומכון התקנים. כתוצאה מכך, אדריכלים בניה ירוקה נדרשים לפעול גם לפי העקרונות המנחים והכלליים וגם לפי התקן הספציפי.
התקן לבניה ירוקה נכתב במקור בשנת 2005 ולאחר מכן עבר חידוש בשנת 2011. ההבדל הוא שהתקן המקורי חל רק על בנייני מגורים ומשרדים, בעוד התקן המחודש כולל בתוכו סדרת תקנים שחלים על מספר רב של בניינים חדשים ואפילו מבנים לשיפוץ. כתוצאה מכך, מי שרוצה לדעת איך בונים בנייה ירוקה צריך לערב יועץ בנייה ירוקה ולוודא שהוא עוקב אחר עקרונות הבניה הירוקה כפי שהם מנוסחים בתוך תקן לבניה ירוקה בישראל.
דרך אחרת לבדוק בניה ירוקה מהי היא להסתכל על החומרים שבהם משתמשים כדי ליישם אותם. מלבד חומרים ממוחזרים, זו שיטה שבה משקיעים בבידוד תרמי של הגג, הקירות והחלונות לצורך חיסכון באנרגיה ובתכנון חסכוני של הבית ושטחו. לאחר מכן, מנסים לנצל מי נגר עילי להשקיה ומשתמשים כמה שיותר במקורות אנרגיה מתחדשים ובהם רוח, שמש וכן הלאה.

התוצאות והיתרונות של בניה ירוקה

בניה ירוקה מצמצמת את ההשפעה השלילית של מבנים על הסביבה. בתהליך של אדריכלות ירוקה משתמשים במגוון רחב של סוגי ידע וטכנולוגיות, על מנת ליצור סביבה מקיימת שעונה גם על הצרכים של הדור הנוכחי וגם על אלו שיגיעו אחריו. מעבר לכך, מדובר על שיטת אדריכלות שמציבה בראש סדר העדיפויות את צרכי המשתמש תוך כדי צריכת משאבים מושכלת.
היתרונות של אדריכלות ירוקה הם חיסכון של עד 30% בצריכת האנרגיה וחיסכון של עד 75% בצריכת המים השפירים. כמו כן, זו שיטת בנייה שבעזרתה ניתן למחזר את הפסולת תוך כדי הבניה ולכל אורך חיי המבנה. אם זה לא מספיק, חשוב להזכיר שבנייה ירוקה היא היחידה שמשתמשת בחומרים בעלי תו ירוק ומבטיחה סביבת עבודה איכותית גם עבור קבלני הביצוע, השיפוצים והבנייה.

מאמרים נוספים
שילוב נכון של פרקט בעיצוב הבית

בין כלל האפשרויות וסגנונות העיצוב הנפוצים, נראה כי עיצוב דירות ובתים פרטיים תופס מקום נכבד בעולם העיצוב, כשאנשים רבים מעוניינים להעניק לבית שלהם את המראה הנחשק וליצור את האווירה המתאימה.

קרא עוד
כשהנוף הוא חלק מעיצוב הבית

עיצוב נכון של הבית כולל התאמה מלאה בין המראה הפנימי שלו ובין המראה החיצוני שלו. חצר הבית והגינה הן חלק בלתי נפרד מהמראה החיצוני של הבית, ולמעשה ממשיכות את הקו העיצובי שלו ומשקפות אותו.

קרא עוד
אדריכלים או מעצבי פנים?

רוצים לשפץ את הבית ולא יודעים למי כדאי לפנות – לאדריכל או למעצב פנים? או אולי לשניהם? רבים מתלבטים בשאלה הזו ומתקשים להבין את ההבדל בין שני העיסוקים הללו, ואיזה בעל מקצוע נדרש לאיזו עבודה. ההתלבטות מובנת בהחלט.

קרא עוד