אדריכלות ירוקה

אדריכלות ירוקה היא אדריכלות ששמה לה למטרה להפחית למינימום את הנזק שבבניה ובכיבוש שטח חדש, אדריכלות הצורכת מינימום ממקורות הטבע בהקמת המבנה ולאורך "חייו" ועושה שימוש חוזר בחומרים ו/או החזרתם לטבע. בקישורים מימין תוכלו למצוא הסברים ודוגמאות הנוגעים למרכיביה השונים של האדריכלות הירוקה.

 

החשיבות של שמירה על איכות הסביבה וייצור של אנרגיה ירוקה עלתה מדרגה בשנים האחרונות בראייה גלובלית. כולם מבינים שכדור הארץ שלנו נמצא במצב לא פשוט וצריך לשמור ולהגן עליו, וזה אומר לשנות הרבה מאוד התנהגויות שנראו לגיטימיות עד לפני כמה שנים. אנשים כיום ממחזרים ודואגים הרבה יותר לסביבתם מאשר בעבר, וזהו טרנד חיובי שרק ממשיך וצובר תאוצה בכל תחום, ובמיוחד בתחום הבנייה. הבנייה כיום השתנתה מאוד לעומת השנים האחרונות, כאשר יש דגש גדול מאוד על אדריכלות ירוקה וניצול של אנרגיה ירוקה לטובת בנייה נקייה יותר.

 

בנייה ירוקה סובבת סביב פתרונות טבעיים שיכולים לסייע לשמירה על איכות הסביבה. כך למשל, יש דגש על שימוש בחומרים איכותיים ולא מזהמים, ניסיון להכניס כמה שיותר תאורה טבעית, הצללות והפניות נכונות, אוורור, בידוד וכמובן הכנסת אלמנטים כמו מחזור נוח וגם שימוש באנרגיה חליפית בצורה נוחה. הבסיס הוא העמדת מבנים בצורה נכונה, כלומר שימוש נכון בתוואי השטח, כולל זוויות הצללה והכנסת אור טבעי הביתה. לאחר מכן, חשוב שיהיה ניסיון להכניס אלמנטים כמו מערכת סולארית שתייצר אנרגיה מתחלפת ומערכת מחזור אוטומטית.

 

אדריכלות כוללת בתוכה גם קדמה ורצון לשדרג ולהשתפר. האפשרות להתמחות בבנייה ירוקה ובכל מה שסובב אותה מרתקת הרבה מאוד אדריכלים שרוצים לקחת את העבודה שלהם צעד אחד קדימה. בנייה ירוקה מאפשרת הרבה מאוד אלמנטים שלא היו קיימים בעבר, היא מאתגרת יותר מבחינה מה שהיא מציגה, והיא כוללת אלמנטים חדשניים שלא כולם מכירים. האתגר הוא גדול, אך כל מי שעוסק בתחום מבין שהוא נמצא צעד אחד לפני הרוב.

שימושים
  • העמדה
  • שימוש באנרגיה חליפית
  • תאורה טבעית
  • הצללות
  • איוורור
  • מחזור
  • בידוד

העמדה

העמדה נכונה של המבנה במגרש מהווה בסיס ראשוני לתכנון ירוק. ההעמדה מותאמת למבנה הטופוגרפי של המקום, עם התחשבות בנתונים הפיסיים הקיימים סביב, כולל צמחיה, מבנים ועצמים אחרים.

העמדה נכונה לוקחת בחשבון את האקלים המקומי וניצולו, כיווני השמש כיווני הרוחות ומשטר הרוחות. חשיבות רבה ישנה למיקום של מספר מבנים בו זמנית באתר ושמירה על יחס נכון ביניהם. יחס זה משמעותי מאוד לתפקודו של כל מבנה.

שימוש באנרגיה חליפית

תכנון נכון של המבנה עושה שימוש באנרגיה השמש לחימום פסיבי של המבנה (לדוגמא:חימום של חלק מהמבנה בחורף ע"י חשיפה נכונה לשמש) ובנוסף ישנה אפשרות לשימוש באנרגיה חליפית בהפעלת מערכות אקטיביות במבנה: כמו דודי שמש, שימוש בתאים פוטוולטיים ושימוש באנרגיית הרוח לצורך הפקת אנרגיה לשימוש המבנה שאינה מזהמת את הסביבה.

תאורה טבעית

תכנון נכון של המבנה מאפשר פתיחה נכונה לאור הטבעי בשילוב הצללה נכונה מבלי ליצור סנוור וחימום ע"י קרני השמש. שימוש חכם בתאורה טבעית חוסך באנרגיה לצורכי תאורה, משפר את איכויות הסביבה הפנימית ופריון העבודה.

הצללות

ע"י תכנון נכון של הפתחים והצלתם ניתן לנצל מצד אחד את האנרגיה הסולרית בעונת החורף לחיסכון בחימום המבנה ומצד שני את האוורור הטבעי בעונת הקיץ, לקירור טבעי של המבנה וחסימת הקרינה על החלונות ובכך למנוע חימום וסנוור של המבנה. כל חזית מתאפיינת בצורת הצללה שונה המתמודדת עם המאפיינים השונים של השמש.

איוורור

אוורור טבעי מטרתו הכנסת אוויר צח מחוץ למבנה אל תוכו והחלפת האוויר שבו, צינון פנים המבנה בקיץ והורדת רמת הלחות במבנה, הנוצרת מפעילות בתוך המבנה. אוורור נכון קשור בהעמדת המבנה ולאחר מכן בפתיחה נכונה של פתחי המבנה בכיוונים הנכונים עם ההצללות נכונות.

מחזור

המונח מחזור כולל מספר מרכיבים: מחזור המים אשר מחולק לשני סוגים: מחזור מים אפורים אלו הם מי כביסה, כיורים מקלחות וכו' ומחזור מים שחורים אלו מי אסלות. מחזור מים אלו ישמשו להשקיית הגינה ולמי שטיפת אסלות. מחזור פסולת ביתית בעיקר ע"י הפרדה של מוצרי פלסטיק, זכוכית נייר וכו' ופינויים למתקן מתאים ומחזור פסולת אורגנית והפיכתה לקומפוסט אשר משמש לדישון חצר המבנה. מרכיב נוסף של מחזור הוא האפשרות למחזר את המבנה על כל מרכיביו: קירות, ארונות, שטיחים, חלונות וכו'. מחזור המרכיבים יכול להיעשות בזמן שיפוץ או בזמן הריסת המבנה.

בידוד

לבידוד המבנה חשיבותו גבוהה. הבידוד מתבצע ע"י שימוש בחומרים מתאימים ובשילוב נכון ביניהם, הן בקירות מעטפת המבנה והן במרכיבים נוספים של המעטפת כגון מפרט החלונות, מערכת הגג וכו'. מערכת מבודדת של מעטפת המבנה מונעת את השפעת הטמפרטורות הקיצוניות בחוץ על הטמפרטורה בתוך המבנה וכתוצאה מכך ישנו חיסכון רב באנרגיה בעת חימום וקירור המבנה.

בנייה ירוקה
החשיבות של שמירה על איכות הסביבה וייצור של אנרגיה ירוקה עלתה מדרגה בשנים האחרונות בראייה גלובלית. כולם מבינים שכדור הארץ שלנו נמצא במצב לא פשוט וצריך לשמור ולהגן עליו, וזה אומר לשנות הרבה מאוד התנהגויות שנראו לגיטימיות עד לפני כמה שנים. אנשים כיום ממחזרים ודואגים הרבה יותר לסביבתם מאשר בעבר, וזהו טרנד חיובי שרק ממשיך וצובר תאוצה בכל תחום, ובמיוחד בתחום הבנייה. הבנייה כיום השתנתה מאוד לעומת השנים האחרונות, כאשר יש דגש גדול מאוד על אדריכלות ירוקה וניצול של אנרגיה ירוקה לטובת בנייה נקייה יותר.
חדשנות וחסכנות
מרבית האדריכלים כיום מונעים על ידי בנייה ירוקה ומנסים להכניס אלמנטים בכל פרויקט, בין אם מדובר בבניין משרדים או בבית פרטי וקטן. הרצון להצטרף לטרנד ולהיות חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה הוא גדול, ובנוסף, אותם אדריכלים מבינים שזהו הסטנדרט כיום וכי הלקוחות יכולים בסופו של דבר לחסוך סכומי כסף גדולים מאוד. חומרים מזהמים כמו אסבסט לא באים יותר לידי שימוש, ואותם מחליפים חומרים נקיים וטובים יותר, במה שמהווה חלק נכבד באבולוציה של האדריכלות בשנים האחרונות.